5 nycklar för att ta hand om ditt barns mage

För att ta hand om hälsan i ditt barns mage finns det ett antal enkla knep som du kan sätta i verket. Fortsätt läsa för att lära dig mer.
5 nycklar för att ta hand om ditt barns mage

Senaste uppdateringen: 28 juli, 2022

För att ta hand om ett barns mage och matsmältningssystem kan det vara nödvändigt att implementera specifika strategier. På så sätt är det möjligt att förhindra några vanliga orsaker till buksmärtor, vilket är en situation som leder till att barnet gråter och till föräldrarnas utmattning.

Vanligtvis orsakas obehag i tarmen av ineffektiv matsmältning eller av konsumtion av vissa lågkvalitativa produkter som del av en kompletterande matning.

Innan du börjar är det viktigt att notera att under det första levnadsåret rekommenderar experter exklusiv amning. Bröstmjölken förser barnet med bioaktiva substanser som kan skydda tarmens immunförsvar och förbättra dess funktion. Det främjar också utvecklingen av en kompetent tarmflora, som säkerställer absorptionen av viktiga näringsämnen som finns i maten.

Notera nycklarna för att bevara ditt barns mage och tarmhälsa samt börja implementera dem redan idag!

Enkla strategier för att ta hand om ditt barns mage

Här följer några enkla riktlinjer och vanor som du kan ta till därhemma för att ta hand om ditt barns matsmältningssystem.

1. Inkludera fiberrik mat redan från början

När kompletterande matning börjar är det viktigt att säkerställa närvaron av fiberrika produkter i kosten. Detta ämne har visat sig hjälpa till att förhindra förstoppning, vilket annars är ganska vanligt hos spädbarn.

Naturfibrer ökar volymen av fekal bolus och stimulerar aktiveringen av mekanoreceptorerna i matsmältningskanalen, vilket hjälper till med en effektivare transitering.

Samtidigt är kostfiber det huvudsakliga energisubstratet för bakterierna som utgör tarmfloran. Att tillhandahålla dem på en frekvent basis gör därför att mikroorganismerna som lever i tarmen kan reproducera sig och utföra sina funktioner optimalt. Därmed är det också mindre sannolikt att barnet utvecklar infektioner av patogena bakterier.

En bebis som plockar upp äpplen.
Citrusfrukter och äpplen är utmärkta källor till fiber för små barn. Dessutom är deras smak och konsistens väl accepterad i alla åldrar.

2. Se till att din bebis upprätthåller vätskebalansen

Att konsumera fibrer är viktigt, men det är också viktigt att upprätthålla ett gott tillstånd av hydrering i den inre miljön. Vatten bidrar tillsammans med fibrer för att generera en större stimulering av tarmreceptorerna samt förbättra peristaltiska rörelser.

Enligt forskning publicerad i tidskriften Jornal de Pediatria är regelbunden och tillräcklig konsumtion av vätskor avgörande för att förhindra förstoppning. Men inte vilken dryck som helst duger, eftersom vatten i sitt rena tillstånd är den dryck som är överlägset bäst för alla levande varelser.

Det är viktigt att oftast välja rent vatten utan smaksättning, eftersom det är det bästa verktyget för att säkerställa en god vätskebalans.

3. Planera mindre voluminösa och mer varierade måltider

Bebisar som ofta upplever gas- eller matsmältningsproblem kommer att gynnas mer av att öka antalet mindre måltider de äter under dagen. Därmed uppnår de en större effektivitet i matsmältningsfunktionen och tarmen få mindre arbete att göra efter varje måltid. Detta kommer att göra utvecklingen av obehag mindre sannolikt.

Dessutom bör vissa irriterande livsmedel, som de med en kryddstark smak eller med många örter, undvikas. Även om de kan vara bra för hälsan så överstimulerar de matsmältningskanalen och orsakar ökad inflammation och spändhet i barnets tarm.

4. Inkludera mat med matsmältningsenzymer

Vissa livsmedel innehåller en serie proteolytiska matsmältningsenzymer, som papaya och ananas. Dessa föreningar underlättar matsmältningen och den efterföljande absorptionen av näringsämnen, vilket gör matsmältningen lättare.

Därför är dessa livsmedel ett utmärkt val för att avsluta en måltid, särskilt när den har varit voluminös.

5. Främjar fysisk aktivitet

Från de första stadierna av livet är det viktigt att etablera en god rutin med fysisk aktivitet. Genom träning hålls kroppens inflammationsnivåer under kontroll och risken att utveckla matsmältningssjukdomar och andra komplexa sjukdomar minskar.

Även om små bebisar ännu inte är kandidater för sport så är det viktigt att främja fri och aktiv utomhuslek.

En bebis som ligger på en filt på gräset.
Främja fri lek utanför hemmet som en strategi för att förebygga sjukdomar och främja ditt barns övergripande utveckling.

Implementera nycklarna för att ta hand om ditt barns mage

Som du har sett är det möjligt att implementera en serie nycklar för att ta hand om ditt barns mage och matsmältning samt förhindra att det upplever tarmproblem som förändrar dess välbefinnande. Om problemet kvarstår även med genomförandet av dessa tips så är det bäst att konsultera en specialist.

Slutligen bör särskild tonvikt läggas på behovet av en varierad och balanserad kost för att säkerställa en god tillväxt och utveckling hos de små. Att garantera förekomsten av grönsaker i överflöd och även av fermenterade mejeriprodukter är mycket viktigt.

Detta kanske intresserar dig

Kan jag ge min bebis yoghurt att äta?
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Kan jag ge min bebis yoghurt att äta?

Svaret är ja, du kan ge din bebis yoghurt. Frågan är snarare vid vilken ålder du kan börja introducera denna omdebatterade mejeriprodukt.



  • Bharucha, A. E., & Lacy, B. E. (2020). Mechanisms, Evaluation, and Management of Chronic Constipation. Gastroenterology158(5), 1232–1249.e3. https://doi.org/10.1053/j.gastro.2019.12.034
  • Boilesen, S. N., Tahan, S., Dias, F. C., Melli, L., & de Morais, M. B. (2017). Water and fluid intake in the prevention and treatment of functional constipation in children and adolescents: is there evidence?. Jornal de pediatria93(4), 320–327. https://doi.org/10.1016/j.jped.2017.01.005