6 livsmedel för att börja med kompletterande matning

För att säkerställa en god utveckling och tillväxt för de yngsta barnen är det viktigt att börja med kompletterande matning på rätt sätt.
6 livsmedel för att börja med kompletterande matning

Senaste uppdateringen: 15 juli, 2022

När det är dags att börja komplettera matningen kan det upplevas som en besvärlig tid för många mammor. Ibland förekommer det tvivel angående vad som är den bästa maten att erbjuda barnet vid denna tidpunkt. Det finns en del vägledningstabeller som erbjuds av vissa barnläkare, särskilt i syfte att undvika potentiellt skadlig mat för barnet i början av dess kompletterande matning.

Innan du börjar är det viktigt att betona att experter rekommenderar att du erbjuder bröstmjölk under hela det första levnadsåret. Om inge hinder står i vägen så är bröstmjölk den kost som har högst kvalitet för spädbarn. Under de första 6 månaderna bör amningen ske exklusivt, och därefter bör den fortsätta som huvudföda och gradvis kompletteras med fasta ämnen för att ytterligare öka näringstätheten.

Ta del av våra mest rekommenderade livsmedel för att starta kompletterande matning av ditt barn.

Livsmedel för att starta kompletterande matning

Här är den bästa maten för att starta detta underbara skede av ditt barns liv. De är alla färska och bra kvalitetsprodukter som ger en mängd viktiga näringsämnen för den lilla kroppen.

1. Banan

Bananer är en av de bästa frukterna att inkludera i just detta skede. Det är en produkt som ger kalorier och kolhydrater av hög nivå, och dessutom mikronäringsämnen som är nödvändiga för att säkerställa barnets tillväxt och utveckling.

Bland dem kan vi lyfta fram kalium, och även fibrer som gynnar barnets tarmpassage. Därmed undviks förstoppning vilket är vanligt vid denna tid av kostförändringar.

En bebis som äter mat med händerna.
Morötter är idealisk mat att introducera i kosten för små. De är näringsrika och accepteras väl av de flesta spädbarn.

2. Morot

Morötter är en av de grönsaker som innehåller högst mängd vitamin A. Det är ett näringsämne som hjälper synen och som bidrar till att stimulera den endogena syntesen av kollagen, det mest förekommande proteinet i den mänskliga organismen, och ett ännu bättre faktum är att ämnet också har en antioxidanteffekt.

3. Kyckling

Kyckling är en av de första köttyperna som kan inkluderas vid kompletterande matning, och det är en utsökt källa till proteiner av högt biologiskt värde. Dessa näringsämnen innehåller alla essentiella aminosyror och ger även maten en god förmåga när det gäller smältbarhet.

Slutligen är proteiner viktiga näringsämnen för att upprätthålla en adekvat tillväxt och utveckling i detta viktiga skede av livet.

4. Broccoli

Korsblommiga grönsaker rekommenderas i nästan vilken diet som helst, eftersom de ger en betydande mängd fytokemikalier med antioxidanter. Dessa föreningar neutraliserar bildandet av fria radikaler och deras efterföljande ansamling i kroppens vävnader. Tack vare denna effekt minskar risken för att utveckla kroniska och komplexa sjukdomar under åren.

5. Potatis

Rotfrukter kan också införas tidigt vid komplementär matning. Det är bäst att förbereda dem kokta eller ångade.

Dessa livsmedel kan erbjuda komplexa kolhydrater och fibrer av god kvalitet. De innehåller också mikronäringsämnen som vitamin C, vilket är nödvändigt för att immunförsvaret ska fungera effektivt.

6. Bönor

Bönor är en av de vanligaste ingredienserna i barnmat. De innehåller kvalitetsnäringsämnen och ger även fibrer. Det är en bra idé att optimera sin konsumtion under de första stadierna av livet för att få en hälsosam och effektiv tarmflora.

Puréad barnmat.
Babypuréer bör lagas på ett så naturligt sätt som möjligt, utan tillsats av kryddor samt bibehålla ingrediensernas organoleptiska egenskaper.

Introducera kvalitetsmat för att inleda den kompletterande matningen

Som du har sett är nyckeln till den kompletterande matningen det att korrekt välja de livsmedel som införs i kosten. Välj alltid färska produkter med ett högt innehåll av viktiga näringsämnen. På samma sätt bör du undvika att inkludera tillsatta sockerarter, transfetter eller konstgjorda tillsatser i kosten. Dessa element kan skada kroppens funktion över tid.

Slutligen, kom ihåg att det är viktigt att börja främja goda livsstilsvanor redan under de tidigaste stadierna av livet. Det räcker inte bara med att äta bra, det är också viktigt att träna regelbundet, få frekvent exponering till solen samt tillräckligt med sömn varje natt. Detta är det enda sättet att effektivt förhindra utvecklingen av kroniska och komplexa sjukdomar under årens lopp.

Detta kanske intresserar dig

Äppelmos för spädbarn: recept och fördelar
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Äppelmos för spädbarn: recept och fördelar

Äppelmos för spädbarn bidrar med en betydande mängd fibrer såväl som antioxidanter. Läs mer i dagens artikel.



  • Filippini T, Naska A, Kasdagli MI, Torres D, Lopes C, Carvalho C, Moreira P, Malavolti M, Orsini N, Whelton PK, Vinceti M. Potassium Intake and Blood Pressure: A Dose-Response Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. J Am Heart Assoc. 2020 Jun 16;9(12):e015719. doi: 10.1161/JAHA.119.015719. Epub 2020 Jun 5. PMID: 32500831; PMCID: PMC7429027.
  • Duerden EG, Thompson B, Poppe T, Alsweiler J, Gamble G, Jiang Y, Leung M, Tottman AC, Wouldes T, Miller SP, Harding JE; PIANO study group. Early protein intake predicts functional connectivity and neurocognition in preterm born children. Sci Rep. 2021 Feb 18;11(1):4085. doi: 10.1038/s41598-021-83125-z. PMID: 33602973; PMCID: PMC7892564.
  • Vriesman MH, Koppen IJN, Camilleri M, Di Lorenzo C, Benninga MA. Management of functional constipation in children and adults. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2020 Jan;17(1):21-39. doi: 10.1038/s41575-019-0222-y. Epub 2019 Nov 5. PMID: 31690829.
  • Grenov B, Larnkjær A, Mølgaard C, Michaelsen KF. Role of Milk and Dairy Products in Growth of the Child. Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2020;93:77-90. doi: 10.1159/000503357. Epub 2020 Jan 28. PMID: 31991434.