Livsmedel att undvika under tiden man ammar

Det förekommer uppgifter om att det finns mat som man bör undvika under tiden man ammar. Men vad är egentligen sant när det kommer till den saken? Ta reda på det här.
Livsmedel att undvika under tiden man ammar

Senaste uppdateringen: 09 april, 2022

Eftersom man vill ge sitt barn så mycket välbefinnande som möjligt redan från första stund så undrar man lätt om det finns någon mat man bör undvika under tiden man ammar för att förhindra att mjölken blir sämre. Har du någonsin ställt dig den här frågan? Om så är fallet, se då till att läsa allt vi kommer att berätta nedan.

Bröstmjölk är, utan tvekan, den bästa maten som kan ges till en nyfödd. Men kan den påverkas om mamman konsumerar vissa livsmedel och drycker? Hur är fallet med fisk? Vad är sant, och vad är inte sant, när det kommer till detta ämne?

Vad behöver du veta om näringsintag vid amning

Först och främst finns det en viktig punkt att komma ihåg med allt detta: Sammansättningen av bröstmjölk är inte så lätt att ändra som man ofta tror. Moderns kost påverkar bara ett fåtal näringsämnen, enligt en studie publicerad i tidskriften Anales de Pediatría.

“Innehållet av kolhydrater, protein, kalcium och järn förändras inte så mycket, även om mamman får i sig för lite av dessa i kosten. Men om mammans kost har brist på vattenlösliga vitaminer och vitamin A och D, då innehåller även hennes mjölk mindre av dessa näringsämnen.”

En mamma som ammar sin son.

Priya Tew, mamma, dietist och medlem av British Dietetic Association och Health Professionals Council säger att det, förutom fet fisk, inte finns någon lista över livsmedel att undvika under amning.

Vissa arter av fet fisk bör undvikas under graviditet och amning på grund av deras kvicksilverinnehåll.

Experten kommenterar också att det inte behövs någon speciell diet under amning, utan snarare en balanserad kost, enligt moderns behov ur näringssynpunkt. Naturligtvis, om mamman är allergisk mot någon typ av mat bör hon undvika den, men då främst för sin egen hälsa.

Några av hennes viktigaste rekommendationer för ammande mödrar är följande:

  • Upprätthåll en god vätskebalans (prioritera konsumtionen av vatten framför andra drycker, även hemgjorda juicer).
  • Undvik att dricka mer än två koppar kaffe om dagen.
  • Även om det är bäst att undvika det helt kan mammor med rätt planering dricka alkohol ibland, dock finns det ingen mängd alkohol i bröstmjölken som anses vara säker för barnet. Av denna anledning, och enligt rekommendationerna från den spanska föreningen för pediatrik, bör amning inte ske efter att ha konsumerat någon alkoholhaltig dryck.
  • Det är inte någon bra idé att nyttja en viktminskningsdiet medan du ammar. Det är viktigt att få goda råd från din läkare och dietist samt följa deras instruktioner för att uppnå dina mål utan att utsätta din och ditt barns hälsa.
  • Även om det är frestande att ta mer hand om ditt barns kost än din egen, bör du inte försumma dig själv. Att äta en balanserad kost hjälper dig att hålla dig frisk och aktiv, vilket är viktigt i alla skeden.

Vilka livsmedel ska man undvika under tiden man ammar?

Som med många andra ämnen finns det många myter om vad som bör och inte bör konsumeras under amning. Många av dem är baserade på bristande kunskap om kost och hälsa, samt populära föreställningar som vetenskapen inte stöder.

En bunt choklad.

Några av de vanligaste myterna är följande:

  • Koffeinkällor (som kaffe, te, choklad och kola) bör inte konsumeras eftersom “de kan påverka barnets hälsa”. Naturligtvis är sanningen att konsumtionen bör vara måttlig eftersom för stora mängder kan orsaka agitation eller sömnproblem, men eftersom endast en väldigt liten del överförs med bröstmjölken anses det i stort säkert att konsumera måttligt med koffein.
  • Mat som orsakar gasbildning (som baljväxter) bör inte konsumeras eftersom “det kommer att orsaka kolik i barnet”.
  • Konsumtion av kryddstark mat “kan förändra bröstmjölken och irritera barnets mage”. Dessa bör endast tas bort från moderns kost om intolerans eller motvilja observeras.
  • Mamman ska inte konsumera choklad eftersom den innehåller teobromin som “kan orsaka diarré hos barnet och kan även påverka barnets nervsystem och orsaka nervositet och irritabilitet”.
  • Konsumtion av godis och sötsaker bör undvikas “eftersom det skulle kunna främja rastlöshet hos barnet och göra det svårt för det att lyssna och somna”.
  • Snabbmat och ultraprocessad mat bör undvikas eftersom “de innehåller för mycket kemikalier som kan förorena mammans och barnets kropp”. Men dessa typer av produkter rekommenderas inte i en hälsosam kost oavsett andra omständigheter. De är dock fattiga på vitaminer, mineraler och fibrer, vilka är viktiga näringsämnen för ett gott hälsotillstånd för modern och för optimal mjölkproduktion.

Det finns dock inga vetenskapliga bevis för att de ovan nämnda livsmedel har en verklig inverkan på barnets hälsa under amning.

Därför måste sunt förnuft först och främst upprätthållas då det kommer till vad man bör undvika under tiden man ammar: Varje excess eller brist kan skada en kvinnas hälsa och störa (i större eller mindre utsträckning) barnets näringsintag.

Till exempel kan överdriven koffeinkonsumtion göra att mamman mår dåligt och detta kan hindra henne från att vara villig att amma sitt barn. Ibland glömmer vi storkonsumenter av kaffe just hur kraftfullt ämnet faktiskt är. Som experterna på MedlinePlus förklarar: “en kort sjukhusvistelse kan behövas för att genomföra behandlingen för koffeinöverdos”.

Så, vilken mat bör undvikas under amning?

Informationstjänsten indikerar att det fortfarande återstår mycket forskning och förtydligande från forskarvärlden om vad man ska undvika och varför. Den rekommenderar dock att man helt undviker droger i allmänhet: Tobak, alkohol och narkotika, eftersom dessa ämnen kan få ett antal olika konsekvenser för barnets hälsa.

Det är inte heller tillrådligt att förtära medicinalväxter eller andra typer av kosttillskott. Vissa av de aktiva ingredienserna kan vara skadliga. Om du har några tvivel kan du alltid rådfråga en läkare.

Sluttankar om mat att undvika när du ammar

Om du är på väg att bli mamma (eller nyligen har blivit det), var inte orolig. Berätta för din läkare om alla dina farhågor så hjälper de dig att reda ut dem samt att veta hur du ska äta under amning så att du kan vara frisk och självsäker när du tar hand om ditt barn.

Om du vid något tillfälle har tvivel om en specifik aspekt, håll inte dessa för dig själv utan berätta för sakkunniga. På så sätt vet du inte bara vad du ska göra och vad du inte ska göra, utan du kommer också att bli mer självsäker när det kommer till att organisera dina måltider på en daglig basis. Kom ihåg att ingen fråga är dum när det kommer till din eller ditt barns hälsa.

Detta kanske intresserar dig

Kosttillskott under tiden man ammar
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Kosttillskott under tiden man ammar

Många kvinnor behöver ta kosttillskott under tiden de ammar för att säkerställa att näringsintaget är optimalt.



  • Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición. Recomendaciones de consumo de pescado (Pez Espada, Tiburón, Atún Rojo y Lucio) debido a la presencia de mercurio.
  • Ares Segura S, Arena Ansótegui J, et al. La importancia de la nutrición materna durante la lactancia, ¿necesitan las madres lactantes suplementos nutricionales? Anales de Pediatría. Julio 2016. 84 (6): 347.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Maternal Diet. Diet considerations for breastfeeding mothers. U.S. Department of Health and Human Services.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Maternal Diet. Alcohol. U.S. Department of Health and Human Services.
  • Children’s Hospital of Philadelphia. Diet for Breastfeeding Mothers.
  • Comité de Lactancia Materna de la Asociación Española de Pediatría. Recomendaciones sobre la lactancia materna.
  • Cova, I., Leta, V., Mariani, C., Pantoni, L., & Pomati, S. (2019). Exploring cocoa properties: is theobromine a cognitive modulator?. Psychopharmacology236(2), 561–572. https://doi.org/10.1007/s00213-019-5172-0.
  • Critch J. N. Infantile colic : is there a role for dietary interventions? Pediatrics Child and Health. Enero 2011. 16 (1): 47-49.
  • Drugs and Lactation Database (LactMed) [Internet]. Bethseda (MD): National Library of Medicine (US); 2006. Caffeine. [Updated 2021, April, 19].
  • Geddes, D., & Perrella, S. (2019). Breastfeeding and Human Lactation. Nutrients11(4), 802. https://doi.org/10.3390/nu11040802.
  • Iacovou M, Gibson P. R, Muir J. G. Dietary Changes on Breastfeeding Mothers. Journal of Human Lactation. Agosto 2021. 37 (3): 566-576.
  • Mayo Clinic. Breast-feeding nutrition: tips for moms.