Kosttillskott under tiden man ammar

Många kvinnor behöver ta kosttillskott under tiden de ammar för att säkerställa att näringsintaget är optimalt.
Kosttillskott under tiden man ammar

Senaste uppdateringen: 15 mars, 2022

Kosttillskott är en viktig del av graviditeten för många kvinnor. Under detta skede blir ett optimalt näringsintag nödvändigt för barnets tillväxt. Men under tiden efter förlossningen så ändrar vi många av våra vanor. När kan man sluta ta kosttillskott? Är det nödvändigt att fortsätta med kosttillskott under tiden man ammar?

Mödrar som har bestämt sig för att amma undrar ibland om deras bröstmjölk kommer att innehålla alla de näringsämnen som deras nya bebis behöver. Brist på A- och C-vitamin är känt för att kunna drabba spädbarnets kost. Ett annat typiskt fall är brist på vitamin D, detta enligt följande artikel publicerad i tidskriften “PLoS One”.

Det är normalt att man tvekar inför vad man bör äta då man ammar, samt när det kan bli nödvändigt att ta kosttillskott. Under denna period uppstår det en större efterfrågan på näringsämnen i kvinnans kropp. Det är en tid då efterfrågan till och med kan vara mer intensiv än under själva graviditeten.

En kvinna tittar ner på sin sovande bebis i famnen.

Ska vi äta kosttillskott under tiden som vi ammar?

Den optimala dieten hos den ammande kvinnan är mycket väl definierad, och generellt sett bör vissa livsmedel undvikas medan konsumtionen av andra bör ökas. Som vi vet ökar moderns näringsbehov under amningsperioden, vilket är anledningen till att man inte rekommenderar att man börjar med kalorisnåla dieter under perioden, särskilt de som innebär att man minskar konsumtionen av kilokalorier till under 1800 per dag.

I de fall där mamman känner att hon dräneras på energi kan hon behöva ändra sina matvanor. Ibland kan hon dessutom behöva kosttillskott speciellt utformade för denna period.

Enligt experternas förklaring påverkas inte produktionen av bröstmjölk direkt av nivåerna av protein, järn, kolhydrater eller kalcium i kosten. Det vill säga, även när mamman inte äter tillräckligt med mat som ger dessa näringsämnen så minskar inte kvaliteten på hennes mjölk avsevärt. Den  undermåliga kosten resulterar dock i en brist på vitaminer.

Bland de vitaminer som kan påverkas av en otillräcklig kost under amning finns vitaminerna A, B, C och D. När det finns en brist på dessa vitaminer så förbrukas reserverna varje gång barnet matas. Denna situation kan vara skadlig för mamman.

D-vitaminbrist är dock allvarligt speciellt hos befolkningar som bor i solljusfattiga miljöer. Av denna anledning är det tillrådligt att övervaka intaget av detta ämne hos modern för att bedöma det eventuella behovet av ett tillskott. Fler och fler experter råder att öka nivåerna av detta vitamin hos den allmänna befolkningen och hos spädbarn.

Vilka kosttillskott man ska ta

Dietister menar generellt att trots minskningen av viktiga näringsämnen för att producera bröstmjölk, så är näringstillskott inte alltid rekommenderat.

Att ta kosttillskott gäller särskilt vid fall av undernäring eller situationer där mamman är intolerant mot livsmedel som tillhandahåller de viktigaste näringsämnena. Införlivandet av kosttillskott med vitamin B12 rekommenderas också för kvinnor som främst äter vegansk kost eftersom vitaminets huvudsakliga källa finns i livsmedel av animaliskt ursprung

En bebis tittar upp på sin mamma medan den ammar.

Kosten för gravida kvinnor, såväl som för ammande mödrar, är av intresse för specialister eftersom det utgör ett mycket viktigt inslag i utvecklingen av barnet och moderns hälsa. Därför är det en bra idé att läkare ger specifika rekommendationer om hur mammans kost bör vara under tiden hon ammar.

Vissa specialister rekommenderar dock att små doser av järnbaserade kosttillskott och andra med jod införlivas i nivåer av cirka 200 mcg dagligen. Dessa mineraler är fördelaktiga för den nyfödda och bidrar också till moderns återhämtning efter förlossningen

Rekommendationerna för D-vitamintillskott har också ökat kraftigt de senaste åren. Dessutom kan intaget av en daglig multivitamintablett rekommenderas, även om varje fall måste bedömas på egen hand. Om kosten är balanserad är det inte nödvändigt att komplettera vattenlösliga vitaminer.

Andra näringsrekommendationer är baserade på behovet att ta in den energi som förloras under ammandet, det vill säga i genomsnitt 70 kcal per 100 ml mjölk. Om vi tänker oss att en genomsnittlig kvinna under dagen producerar cirka 7 dl mjölk, för att producera denna mängd krävs det alltså att hon konsumerar 500 kcal mer per dag.

Kom ihåg!

Mat är en viktig faktor vid amning. Även om mjölkens sammansättning inte kommer att förändras särskilt mycket så kan en dålig kost orsaka skador på mamman.

Av denna anledning bör ammande mödrar upprätthålla en balanserad och varierad kostplan. Dessutom kan tillskott med D-vitamin och även järn eller jod vara positivt. När det gäller vattenlösliga vitaminer kan ökningen av intaget övervägas om rekommendationerna inte uppnås genom kosten.

Detta kanske intresserar dig

9 fördelar med amning för mamman
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
9 fördelar med amning för mamman

Amning ger den närhet och de näringsämnen som behövs för att barnet ska utvecklas korrekt, och dessutom ger det fördelar till mamman.



  • Zhao Y., Yu Y., Li H., Chang Z., et al., Vitamin D status and the prevalence of deficiency in lactating women from eight provinces and municipalities in China. PLoS One, 2017.
  • Karcz K., Krolak Olejnik B., Paluszynska D., Vegetarian diet in pregnancy and lactation – safety and rules of balancing meal plan in the aspect of optimal fetal and infant development. Pol Merkur Lekarski, 2019. 46 (271): 45-50.
  • Pilz S., Zittermann A., Obeid R., Hahn A., et al., The role of vitamin D in fertility and during pregnancy and lactation: a review of clinical data. Int J Environ Res Public Health, 2018.
  • Jorgensen JM., Yang Z., Loonnerdai B., Chantry CJ., Dewey KG., Effect of iron supplementation during lactation on maternal iron status and oxidative stress: a randomized controlled trial. Matern Child Nutr, 2017.