Hur kan du hjälpa ditt barn att vakna på gott humör?

9 september, 2019
Vissa barn har svårt att vakna på morgonen. Hur du kan hjälpa ditt barn att vakna på gott humör? Att bara få dem att stiga upp på morgonen och följa en morgonrutin kan vara en gigantisk utmaning.

Så vad kan du göra om ditt barn inte är en morgonperson? För att hjälpa ditt barn att vakna på gott humör och börja dagen på rätt sida måste du tänka om angående er morgonrutin. Dessutom kan du behöva justera hur mycket sömn ditt barn får.

Undrar du varje dag, som många andra, hur du kan få ditt barn att vakna på gott humör? Då är det dags att se över dina rutiner.

Det är också bra att se till att ditt barn får tillräckligt med sömn för sin ålder. Ett barn som inte får tillräckligt med sömn mår inte bra. Och när ett barn är trött påverkar det naturligtvis hela familjen.

På samma sätt måste du lära dig att känna igen de problem ditt barn kan ha vid sänggåendet. Att lösa dessa problem är till nytta för hela familjen.

Tänk på att mängden sömn som ett barn behöver kan variera från ett barn till ett annat.

Man rekommenderar att barn i åldrarna 6-12 år sover mellan 9 och 12 timmar per dygn. Samtidigt rekommenderar man att tonåringar sover mellan 9 och 10 timmar om dagen.

Att inte få tillräckligt med sömn kan leda till irritabilitet, koncentrationssvårigheter och huvudvärk. Dessutom kan det även leda till högt blodtryck, fetma och depression.

Tips som kan hjälpa ditt barn att vakna på gott humör

Nyckeln är att få tillräckligt med vila

vakna på gott humör: barn i säng
Gör en ordentlig ansträngning att få ditt barn i säng vid samma tid varje kväll.

Naturligtvis är det normalt för barn att gå och lägga sig senare än vanligt på helgerna, men låt det inte bli för sent. Att upprätthålla en konsekvent sömnrutin kommer hjälpa ditt barn att få vilan som han eller hon behöver. Och detta kommer i sin tur hjälpa ditt barn att vakna gladare och mer utvilad.

Kärlek och ömhet

Väck din lilla på ett kärleksfullt och ömt sätt. Tala mjukt till honom och ge honom ett leende när han öppnar ögonen. Skynda inte på honom, utan ge honom tid att komma upp ur sängen – 10 minuter eller så är lagom tid för att vakna till.

Under tiden kan du lämna honom ensam med lite musik medan du förbereder frukosten, eller stanna hos ditt barn och hjälp honom att sätta sig upp och kanske läsa en liten bok för honom medan han vaknar.

Gör er redo kvällen innan

Tillsammans kan ni lägga fram ditt barns kläder för nästa dag, och varför inte dina egna med? Att göra det här kvällen innan sparar tid på morgonen.

Du kan också packa ditt barns ryggsäck och förbereda frukosten så mycket som möjligt. Det gör det inte lika stressigt på morgonen!

”Skolbarn i åldern 6 till 12 år bör sova mellan 9 och 12 timmar per dag. Tonåringar bör sova mellan 8 och 10 timmar om dagen. Att inte få tillräckligt med sömn kan leda till irritabilitet, koncentrationssvårigheter och huvudvärk. Dessutom kan det även leda till högt blodtryck, fetma och depression.”

En nyttig frukost

I så stor utsträckning som möjligt, försök att ha nyttiga råvaror till hands i ditt skafferi och kylskåp. Till exempel kan du ha hackad eller skivad frukt, bröd, ost och naturlig fruktjuice hemma.

Det hjälper att ha dessa till hands för att kunna laga en snabb frukost om ni håller på att bli sena.

Tjata inte på ditt barn

Om ditt barn har svårt att komma upp ur sängen på morgonen, skynda inte på henne och stressa henne inte med fraser som: ”Det är sent, skynda dig…!”

Försök istället att väcka ditt barn på ett lugnt sätt och hjälp henne att genomföra sin morgonrutin fridfullt och utan stress.

Lär dig att identifiera om ditt barn har sömnproblem

vakna på gott humör: barn i säng
Det finns tecken som tyder på att ditt barn kan ha problem att sova. Dessa inkluderar:

  • Du tillbringar mycket tid med att försöka hjälpa ditt barn att somna.
  • Ditt barn vaknar flera gånger under natten.
  • Brist på sömn påverkar ditt barns beteende och humör.
  • Du och din partner kan inte sova på grund av ditt barns sömnmönster.

De vanligaste sömnproblemen under spädbarnsåldern kan korrigeras när de väl har identifierats. Sunt förnuft och stöd från din barnläkare kan bidra till att lösa problemet. Det kan också vara bra att prata med andra föräldrar till barn i samma ålder med samma problem för att få tips och råd.

Studier har visat att barn som sover tillräckligt fungerar bättre. De är också mindre benägna att utveckla beteendeproblem och irritabilitet.