5 sätt att ta hand om sitt utseende efter förlossningen

Både din hud och ditt hår genomgår drastiska förändringar på grund av de hormonella fluktuationerna som sker under graviditeten och efter förlossningen. Så vad kan du göra för att ta hand om ditt utseende efter denna oerhört betydelsefulla milstolpe i livet?
5 sätt att ta hand om sitt utseende efter förlossningen

Senaste uppdateringen: 08 april, 2022

Det är sant att ingenting kan jämföras med känslan du upplever efter att du äntligen får hålla ditt nyfödda barn i dina armar. Efter de nio månaderna av väntan är de första dagarna efter förlossningen underbart speciella. Men som nybliven mamma är man också medveten om sitt utseende och det är ingenting man vill försumma. Även om det kanske inte är det viktigaste just i detta ögonblick så vill de flesta mammor fortfarande ha bra hud och hår, och en fin figur.

Tyvärr återspeglas hormonella fluktuationer, fysiska förändringar och nya rutiner – som tenderar att orsaka en hel del trötthet – i en nybliven mammas kroppsbild efter förlossningen. Den goda nyheten är att man kan ta vissa åtgärder vad gäller egenvård och kosmetika för att snabbt kunna märka några verkligt positiva förändringar i utseendet. Vad kan du göra? Fortsätt läsa så berättar vi!

Hur du tar hand om ditt utseende efter förlossningen

Att få barn innebär en betydande förändring i en kvinnas dagliga rutin. Mycket av vår tid ägnas nu åt att ta hand om barnet. Det är dock viktigt att även ägna lite tid åt att ta hand om sig själv, eftersom mammans välbefinnande också är viktigt och kommer att hjälpa en att njuta av hela processen. För att allt detta ska kunna ske är det en bra idé att anta några rutiner för att ta hand om sig själv, både inifrån och ut. Här följer fem bra tips.

1. Skydda din hud och ditt hår

Vilka som är de bästa hud- och hårvårdsprodukterna kan variera från kvinna till kvinna. Om du är osäker på vilka som är de rätta just för dig så rekommenderar vi att du tar en konsultation med en expert på området. Oavsett om du behöver besöka en kosmetolog eller en hudläkare så kommer de att kunna hjälpa dig att hitta de bästa formlerna för att återställa hudens hälsa och hårets styrka.

Vissa produkter är ett måste som en del av en fullgod skönhetsrutin, och här följer en lista över de viktigaste:

  • Fuktkräm
  • Solskyddsmedel
  • Mild rengöringslotion eller -kräm
  • Exfolierande skrubb
  • Kräm mot bristningar
  • Ansiktsserum (för contouring)
  • Toning lotion

2. Ät fräsch, hälsosam mat

Näring spelar en viktig roll när det kommer till ens utseende. Även om många förbiser det så har en bra kost en betydande inverkan på vårt utseende, vår hud, vårt hår och vår kropp i allmänhet. Det är dessutom en av nycklarna till att komma tillbaka till sin idealvikt efter förlossningen.

Eftersom varje kvinna upplever moderskapet på sitt unika sätt, så kan näringsbehoven variera. På grund av detta är det bäst att följa rekommendationerna från en dietist. Ofta föreslås rikligt med grönsaker, färsk frukt, fullkorn och magert kött.

3. Öka vattenintaget

Vätskebalansen är avgörande för att många av vår kropps processer ska fungera optimalt, och detta är särskilt viktigt under postpartumperioden. Det bidrar inte bara till en riklig och god bröstmjölksproduktion, utan det är också nyckeln till att hjälpa huden och kroppen att återhämta sig. Försök att välja hälsosamma drycker som vatten eller örtte. Undvik sockerhaltiga läskedrycker, läsk och alkoholhaltiga drycker helt.

4. Motionera regelbundet

En annan vana som utan tvekan har en positiv effekt på vårt utseende efter förlossningen är fysisk träning. Tillsammans med en korrekt kost hjälper den oss att återställa figuren, och, som om det inte vore nog, så gör träningen till och med så att hud, hår och naglar ser friskare ut.

Du behöver inte kasta dig på några ansträngande eller tidskrävande rutiner. Faktum är att det är bäst att börja långsamt för att undvika skador. Intensiteten kan höjas allteftersom konditionen ökar. För att utföra träningen på ett säkert sätt är det bäst att söka råd från din läkare eller en pålitlig tränare.

5. Ta hand om dina naglar

En aspekt som många ignorerar efter förlossningen är sina naglar. Liksom hud och hår tenderar de att bli ömtåliga till följd av förändringarna under graviditeten. Därmed är det en bra idé att behandla dem med nagelförstärkande produkter eller specialoljor. Och slutligen, varför inte spendera lite tid på skönhetssalongen och skämma bort sig själv med en manikyr?

Att ta hand om sitt utseende efter förlossningen är en god investering!

Perioden efter förlossningen är den bästa tiden att skämma bort sig själv lite extra och få njuta av sitt utseende. Du behöver inte spendera timmar i en skönhetssalong och inte heller spendera för mycket pengar på dyra produkter. Det räcker med att helt enkelt anta hälsosamma dagliga vanor som kan hjälpa till att hålla hud, hår och hela ens kropp vid optimal hälsa.

Detta kanske intresserar dig

Tips för trötta mammor: Hur du håller din hud slät och frisk
Att vara mamma
Läs det Att vara mamma
Tips för trötta mammor: Hur du håller din hud slät och frisk

Om du vill ha slät och frisk hud ligger svaret i rätt hudvårdsprodukter och rutiner. Fortsätt läsa för att få reda på mer.