Hur du kan hjälpa ditt barn att vakna lättare

8 april, 2019
Att hjälpa ditt barn att vakna varje morgon är ett jobb som alla föräldrar måste göra. Detta hjälper till att utveckla barnets självständighet och ger det en viss autonomi. Följ dessa tips för att kunna ha av en trevlig morgon varje dag.

I den här artikeln kommer vi att ge dig några tips som hjälper ditt barn att vakna lättare på morgonen.

Att vakna tidigt på morgonen kan vara en riktig kamp, ​​även för vuxna. Så fortsätt läsa och hitta användbara tips för att göra morgnarna trevligare för både dig och ditt barn.

5 punkter som kan hjälpa ditt barn att vakna lättare

Att hjälpa ditt barn att vakna lättare kommer att gynna hela familjen. Detta beror på att morgnarna blir mer flexibla och du kan börja dagen med en positiv inställning.

Ta en titt på följande rekommendationer och anpassa dem till familjens rutin:

1. Organisation är nyckeln för att vakna lättare

Den första nyckeln till att göra dina morgnar lättare är att ha allt väl organiserat. Om du behöver väcka ditt barn tidigt för att komma i tid till skolan eller någon annan aktivitet, förbered allt i god tid. Detta kan inkludera kläder, skor, ryggsäckar etc.

Dessutom kan ditt barn hjälpa dig att organisera. Du kan också göra en lista med påminnelser om vad han eller hon behöver göra för att spara tid.

Med tiden blir det till en rutin. Det kommer att bli väldigt enkelt att anpassa sig till ditt schema. Du hjälper också ditt barn att vara oberoende och självständigt.

2. Gå till sängs tidigt för att vakna lättare (och tidigt!)

Sömn är viktigt eftersom det ger din kropp den vila som behövs för att vakna tidigt. Därför, om du vet att ditt barn har svårt att vakna, försök att lägga honom tidigare.

pojke sover bredvid väckarklocka

Läkare rekommenderar att barn i skolåldern ska sova minst 8-9 timmar. Denna mängd sömn främjar inlärning och en god tillväxt.

3. Ge er själva tillräckligt med tid

En annan rekommendation är att ge er en marginal på cirka 15 minuter. Du kan göra det genom att flytta tillbaka tiden då ni ska vakna eller ge er själva 15 minuter innan ni måste gå. Då kan ditt barn vakna utan att behöva stressa.

4. Väck ditt barn försiktigt

Att vakna kan vara svårt, även för vuxna. Därför bör du när du väcker ditt barn, inte göra det burdust eller med våld. En rekommendation är att gå in i sitt rum och viska något fint, tyst i örat, som: ”Det är dags att vakna och få dina drömmar att slå in.”

Då kan ditt barn börja sin dag med ömhet och tecken på kärlek. Tänd ljuset och se till att han är vaken och inte kommer att falla tillbaka till sömns.

Den första nyckeln till att göra dina morgnar lättare är att ha allt väl organiserat.

5. Var ett gott föredöme

Det bästa sättet att hjälpa ditt barn att vakna är att vara ett gott föredöme. Se till att du själv får en tillräckligt lång sömn, att du är organiserad och klaga inte på att du måste vakna tidigt. Ditt barn följer alltid ditt exempel i dessa saker.

Gör ditt bästa för att inte låta dina barn se dig stressa för att komma i tid. Dina barn förväntar sig att du är så organiserad som du säger att de ska vara. Utan tvekan kommer de att kopiera vad du än gör.

barn sover i säng med nalle
Rekommendationer för att väcka små barn

Att vakna tidigt för små barn och att hjälpa dem att vakna lättare är inte ett lätt jobb. Det finns dock några tips för att göra denna process enklare utan att bråka eller bli på dåligt humör.

Här är några väl beprövade tips:

  • Köp ditt barn en fin väckarklocka som han eller hon gillar. Ta med dem till affären och låt dem välja ut en med hans eller hennes favoritmotiv. Lär dem hur man ställer in larmet för att vakna. På detta sätt kommer de att tycka bättre om att vakna. Du hjälper också dem att utveckla sitt oberoende.
  • Gå upp före dem och börja förbereda allt i förväg, inklusive en utsökt frukost.
  • Förbered dem natten innan med en trevlig pratstund. Berätta för dem att du älskar dem och att du vill att de ska vakna tidigt. Denna mentala förberedelse kommer att göra processen enklare.

Att hjälpa ditt barn att vakna lättare är möjligt med några små förändringar. Du måste justera sitt schema och skapa en hälsosam rutin för alla. Alla ansträngningar du gör kommer säkert att löna sig.