Mat som förbättrar ditt barns immunförsvar

· 26 maj, 2019

Det finns vissa livsmedel som kan hjälpa till att naturligt förbättra ditt barns immunförsvar. De skyddar dem också mot virus som kan spridas på förskolan och i skolan och låter dem växa upp friska och starka.

Näringsbrist när det gäller proteiner, kolhydrater och sunda fetter – som kan hittas i olivolja, frukter och grönsaker som är rika på vitaminerna A, C, E och Dfår barn att ha ett svagt immunförsvar och inte kunna bekämpa sjukdomar och infektioner.

Med detta i åtanke har vi här ställt samman en övergripande lista över livsmedel för att förbättra ditt barns immunförsvar. Vi har också tagit med några mycket effektiva och enkla recept.

En balanserad kost är viktig för ditt barns immunförsvar

Att äta en balanserad och hälsosam kost säkerställer att barn har ett optimalt hälsotillstånd. Deras immunförsvar kommer effektivt att bekämpa sjukdomar, speciellt vanliga virus som går runt i skolan och andra barngrupper.

När man talar om en balanserad kost, säger dietister att det är absolut nödvändigt att äta från alla grupperna i kostcirkeln. Naturligtvis kommer undantag att finnas för barn som har särskilda sjukdomar, matallergier eller intoleranser.

En vanlig fråga är emellertid: Vad händer med barns immunförsvar när de inte får tillräckligt med näringsämnen i kosten?

Brist på protein

När barn inte äter tillräckligt med protein – som finns i kött, kyckling, fisk och bönor – visar de en minskning av bildningen av lymfocyter. Dessa är ansvariga för att immunförsvaret fungerar optimalt.

Brist på kolhydrater

Kolhydrater finns i produkter som ris, pasta, mjöl, spannmål och potatis. Dessa livsmedel är ansvariga för att ge energi, så de är nödvändiga för kroppens immunförsvar.

Pojke äter soppa

Brist på fett

När dietisterna och näringsexperterna rekommenderar att barn äter fett, klargör de alltid vilken typ av fett de bör äta. Medan avsaknaden av viss mat kan skada barnens immunförsvar, kan även en produkt av dålig kvalitet också göra dem utsatta.

Detta är det som händer med fetter. Om barnen äter mättat fett som kommer från bakverk, korv eller produkter med transfett, kommer det att orsaka en nästan omedelbar och avsevärd minskning av deras immunförsvar.

De enda fetter som rekommenderas för barn är de som innehåller fleromättade fettsyror, som omega-3-fettsyror. Detta finns i olivolja och i feta frukter som avokado.

Brist på vitaminer från frukt och grönsaker

Av alla grupperna i kostcirkeln är den som ger mest vitaminer och mineraler frukt och grönsaker. När ett barn inte äter från den här gruppen i tillräckligt stor mängd påverkas hans eller hennes hälsa i alla aspekter, och immunförsvarets celler oxideras.

Medan avsaknaden av viss mat kan skada barnens immunförsvar, kan även en produkt av dålig kvalitet också göra dem utsatta.

Mat som förbättrar ditt barns immunförsvar

De livsmedel som bidrar mest till att öka barnets immunförsvar är de som innehåller vitaminerna A, E, C och D, liksom järn och zink. Några av de mest förmånliga är:

  • Morötter
  • Broccoli
  • Grönkål
  • Pumpa
  • Avokado
  • Apelsin
  • Äpple
  • Citron
  • Kiwi
  • Papaya
  • Grapefrukt
  • Havregryn
  • Sallad
  • Honung
  • Nötter
  • Ägg
  • Grönsaker
  • Lax
  • Tonfisk
  • Räkor

Pojke äter morot på gaffel

Recept för att förbättra ditt barns immunförsvar

Att se till att våra barn äter tillräckligt med frukt och grönsaker kan vara en riktig utmaning för många föräldrar. Vi kan dock förbereda juicer och smoothies som innehåller flera fördelaktiga ingredienser för deras hälsa, och ta hjälp av våra barns favoritsmaker.

De mest potenta juicerna för att öka ett barns immunförsvar

  • Jordgubbar, apelsin och guava
  • Aprikos, apelsin och vindruvor
  • Vinbär, spenat och apelsiner
  • Vinbär, citron och äpple
  • Pumpa och morot
  • Apelsin och morot
  • Kall eller varm citronjuice med honung och vatten
  • Äpple, ingefära och persilja
  • Äpple, sallad och sesamfrön
  • Ananas och mandel
  • Jordgubbar och mango

Servera helst juicerna nypressade och späd vid behov ut dem med lite vatten, eller tillsätt lite juice från gurka eller vattenmelon för att få rätt konsistens. Som en sista rekommendation, kom ihåg att barn bör konsumera minst två portioner frukt och grönsaker per dag, särskilt citrusfrukter som apelsiner, citroner och mandariner, som är rika på C-vitamin.

Det är också viktigt att äta nötter, yoghurt, honung, spannmålsprodukter, kött och baljväxter minst två gånger i veckan.