7 fördelar med att simma som gravid

9 mars, 2019

Att simma när du är gravid är en rekommenderad typ av träning tack vare vattnets förmåga att stödja kroppens extra tyngd.

Denna egenskap gör det möjligt för kvinnor att göra rörelser som de annars inte kunde göra på land. Vattnets motstånd hindrar dig från att göra plötsliga rörelser, vilket i sin tur minskar risken för skador.

Vatten bidrar också till att minska trycket av magen. Samtidigt förbättrar en lättare simningssession muskelstyrkan i benen, bäckenet och skinkorna, vilka alla är viktiga under förlossningen.

Att simma stimulerar cirkulationen. Den horisontella positionen som man har vid många rörelser i vattnet förhindrar åderbråck, svullnad och muskelkramper samtidigt som lungkapaciteten förbättras, vilket i sin tur hindrar dig från att bli trött snabbt.

Innan du börjar med simning som gravid, konsultera din läkare

gravid kvinna i pool

Även om många andra människor simmar när de är gravida, bör du helst rådfråga din läkare innan du påbörjar några simklasser. Din läkare kommer att bedöma ditt fysiska tillstånd, din familjehistoria och dina graviditetsförhållanden. Allt detta kommer att hjälpa till att bestämma de aktiviteter som du kan utföra säkert i vattnet.

Att simma är normalt för mig. Jag är avslappnad, jag är bekväm, och jag vet vad som omger mig. Det är mitt hem.

Michael Phelps

Det finns några saker som din barnmorska också ska utvärdera innan du börjar simma. Detta för att denna typ av träning, även om den är bra och uppfyllande, inte rekommenderas för kvinnor som har en högrisk graviditet eller som hotas med för tidig födsel. Det är inte heller en bra aktivitet för kvinnor som har placenta praevia eller långsam livmodertillväxt, vaskulära problem eller livmoderhalsförlängning.

Dessutom är det under graviditeten, enligt specialisterna i Fundación Española del Corazón, under inga omständigheter den idealiska tiden att lära sig att simma eller återuppta fysisk aktivitet efter en lång period av ett stillasittande liv. Därför är det viktigt att konsultera en läkare eller barnmorska innan du börjar att simma.

Det är också viktigt att du inte tar ut dig själv helt under fysisk aktivitet och att du istället försöker röra din kropp på ett lugnt och avslappnat sätt.

Att simma när du är gravid är avkopplande

läkare lyssnar på gravid mage med stetoskop

Om du har din doktors välsignelse kan simning vara en bra typ av träning under graviditeten. Du kommer att se att det har andra fördelar också.

En sådan fördel av att simma är att det hjälper dig att slappna av i hela din kropp, särskilt områden som överbelastas av barnets vikt. Detta eftersom vattnet hjälper till att omfördela vikten och låter lederna vila.

Simning förbättrar också hjärt-kärlsystemet såväl som den allmänna hälsan. Det minskar också cirkulationsödem, och kan hjälpa dig att förbättra din kropps flexibilitet och få mer fysisk uthållighet utan att överbelasta kroppen.

Denna fysiska aktivitet hjälper dig också att förbättra ditt emotionella tillstånd. Det minskar stress och nervösa spänningar. Att vara i vattnet hjälper dig också att lära känna din kropp och de förändringar som förekommer i den. Dessutom kan klasser, som kan vara upp till en timme långa, främja sociala relationer och hjälpa dig att förbereda dig inför födseln.

Som du kan se finns det många fördelar med att simma, även om läkare inte nödvändigtvis är överens om det bästa sättet att göra det på.

Vissa specialister anser att simning kan vara fördelaktig fram till förlossningen. Vattnet bidrar till att förbättra de symptom som blir värre under graviditetens sista månader. Symptom som orsakas av dålig blodcirkulation, ryggsmärta på grund av den stora magen etc.

Men andra läkare rekommenderar att man slutar simma i den åttonde månaden av graviditeten. Det är alltid bäst att konsultera din läkare som känner just dig bäst och följa instruktionerna som hon ger dig.