Brist på D-vitamin hos kvinnor och de risker det medför

17 maj, 2019
D-vitamin spelar en viktig roll i vår ämnesomsättning, i skelettet och i huden, liksom i immunförsvaret. Men många kvinnor har brist på D-vitamin. I den här artikeln kommer vi att titta närmare på de risker som är relaterade till brist på detta vitamin.

Lär dig hur du upptäcker några subtila men effektiva tecken som visar att du kan ha brist på D-vitamin.

Om du märker att du har några av dessa symtom är det viktigt att du pratar med din läkare, som förmodligen kommer att rekommendera att du tar ett blodprov. Detta är det enda sättet att noggrant bestämma din D-vitaminnivå.

D-vitamin är ett extremt viktigt näringsämne på grund av dess kraftfulla effekter på flera olika kroppssystem. Detta vitamin produceras huvudsakligen av kroppen från en viss typ av kolesterol, som transformeras med hjälp av solens strålar.

Men D-vitamin kan också absorberas genom att äta vissa livsmedel. Även om det är ett vitamin, anses det också vara ett hormon eftersom det väsentligen syntetiseras i huden samt genom flera stadier av omvandling i lever och njurar.

D-vitamin borde verkligen vara något som alla kvinnor borde ha koll på. Särskilt för de som ammar och är gravida och inte äter kosttillskott. Dess brist är en riskfaktor för fostrets utveckling, immunsystem och skelett.

Risker relaterade till brist på D-vitamin hos kvinnor

Kroppen producerar effektivt D-vitamin. Denna produktion sker i huden, genom den effekt som solens ultravioletta ljus har på kolesterol. Men detta kan också kompletteras med D-vitamin från kosten.

Tänk på att D-vitamin finns i ett flertal livsmedel. De viktigaste är fet fisk, torskleverolja och några grönsaker samt svamp.

Bristen på D-vitamin hos kvinnor är en verklig fara för deras hälsa. Vissa symptom är uppenbara tecken på brist på detta vitamin, såsom kronisk och permanent smärta i ben, leder och muskler, eller ett tillstånd av depression och trötthet.

kvinna solar
1. Hypertoni

Hypertoni, eller högt blodtryck, är en vanlig sjukdom och en mycket viktig kardiovaskulär riskfaktor. D-vitamin spelar en viktig roll i kvinnans hälsa och hjälper till att minska den kardiovaskulära risken som orsakas av högt blodtryck.

Faktum är att brist på D-vitamin kan få negativ inverkan på blodtrycket. Att ta ett kosttillskott med detta vitamin är därför ett av de bästa sätten att reglera blodtrycket.

2. Depression

Depression kan vara ett resultat av D-vitaminbrist. Det finns faktiskt en viktig koppling mellan låga nivåer av D-vitamin och depression. Dessutom spelar D-vitamin en viktig roll för att reglera serotoninsyntesen.

Serotonin är en neurotransmittor som reglerar aptit och humör, och som aktiveras av D-vitamin på ett hormonellt sätt. Därför är det en avgörande faktor för kvinnors humör och mående. Det spelar en viktig roll i fall med depression.

”D-vitamin finns i de flesta livsmedel. De viktigaste är fet fisk, torskleverolja och några grönsaker samt svamp. ”

3. Trötthet och brist på sömn

En av de viktigaste funktionerna av D-vitamin är att hjälpa kroppen att absorbera kalcium, förutom att bekämpa trötthet och stimulera immunförsvaret. Trötthet och utmattning är några av de mest kända symptomen på brist på D-vitamin hos kvinnor.

Som ett hormon spelar D-vitamin en viktig roll i ämnesomsättningen och för immunförsvaret. På samma sätt spelar det också en nyckelroll i sömnens kvalitet för kvinnor.

kvinna äter mat
4. Leder och ben drabbas vid brist på D-vitamin

Smärta och värk i lederna är ett av de främsta symptomen som orsakas av brist på D-vitamin hos kvinnor. Faktum är att detta vitamin kan minska värk i muskler och ben.

D-vitamin har positiva effekter på kvinnors hälsa, eftersom det främjar musklernas funktion, ökar deras styrka och minskar risken för benbrott.

Det bidrar också till att förhindra benskörhet och försvagning av benen och minskar därmed risken för osteoporos, vilket är vanligt hos kvinnor när de blir äldre. Detta eftersom östrogenhalterna minskar under klimakteriet.

Ta slutligen hänsyn till att vitamin D är en organisk substans som är nödvändig för kvinnans ämnesomsättning.

Därför är det viktigt att äta en balanserad kost varje dag och ta dig ut i solen varje dag, särskilt på morgonen. Detta kommer att förhindra riskerna med att utveckla en brist på detta vitamin.