Varför är inte många tonåringar morgonmänniskor?

13 september, 2020
Ungdomars kronotyper har stort inflytande på deras livsstil, sömnschema och skolprestanda. Men varför är vissa tonåringar morgonmänniskor och andra nattmänniskor? Vi tittar närmare på det i den här artikeln.

Vi känner alla människor som vaknar tidigt helt av sig själva och mår bra av det. Samtidigt har andra människor mycket svårt under morgontimmarna och behöver tid att vakna. Dessa skillnader har att göra med personens kronotyp, och det här är inte bara något som påverkar vuxna individer. Det finns också tonåringar som är morgonmänniskor och andra som är kvälls- och nattmänniskor. Varje enskild person har sina egna distinkta egenskaper och behov.

Med tanke på att våra tonåringar fortfarande är unga och vårt ansvar tvingas de ofta att följa strikta scheman. Till exempel måste de genomföra en viss daglig rutin, och de blir inte sällan kallade lata om de inte kan följa denna rutin. Detta är dock inte helt och hållet deras fel. Faktum är att en del av vad som händer har att göra med biologiska faktorer som ligger utanför deras kontroll.

Morgonmänniskor och kvällsmänniskor: Två kronotyper

En kronotyp är varje individs benägenhet att uppleva toppar och dalar i aktivitetsnivåer under vissa timmar på dygnet. Detta är baserat på synkroniseringen av deras dygnsrytm, den fysiologiska cykeln på cirka 24 timmar, som reglerar våra kroppar.

Ett hormon som kallas melatonin styr denna energicykel. Detta hormon inducerar sömn och våra kroppar frisläpper det när det är mörkt omkring oss. Därför bestämmer detta hormon när vi känner oss mer vakna och när vi känner oss mer sömniga. Men vi frisläpper inte alla melatonin enligt samma schema.

tonåring sover vid bord och kaffekopp

Tonåringar som är morgonmänniskor

Ungdomar som faller inom denna kategori upplever att melatonin släpps runt midnatt. Därför måste de gå och lägga sig tidigt och de vaknar och känner sig utsövda även om det är tidigt på morgonen.

Deras mest produktiva timmar är på morgonen och deras energinivåer minskar gradvis under dagen. Slutligen, när kvällen kommer, känner de sig trötta och somnar snabbt. Av naturen behöver de sova från klockan 22 på kvällen till omkring klockan 6 på morgonen.

Tonåringar som är kvällsmänniskor

Tvärtom upplever ungdomar som är kvällsmänniskor en topp i melatonin mycket senare. Kanske så sent som klockan sex på morgonen. Därför vaknar de sömniga och omtöcknade och behöver ganska lång tid på sig för att vakna helt.

Dessutom ökar deras energinivåer under dagen. Som ett resultat når de sin maximala prestandanivå på kvällen. Det är ingen överraskning att de har svårt att somna tidigt. Av naturen kommer någon med den här kronotypen att lägga sig runt 3 på morgonen och vakna runt 11 på förmiddagen.

Endast cirka 50% av befolkningen faller i en av dessa kronotyper. Den andra halvan har en kronotyp som ligger någonstans mittemellan.

Varför är inte många tonåringar morgonmänniskor?

Trots varje individs naturliga benägenhet har tonåringar en ännu större tendens att vara kvällsmänniskor. Från det att våra barn blir 12 till 13 år gamla börjar de bli mer aktiva under andra halvan av dagen. På samma gång känner de sig tröttare under de tidiga timmarna.

tonåringar morgonmänniskor: sovande tonåring i skola
Vi vet alla att vårt samhälle idag är utformat kring de som är morgonmänniskor. Skolans scheman tvingar barn att delta i lektioner och prestera bra under de tidiga timmarna på dagen. Detta står i konflikt med det faktum att de flesta tonåringar inte är morgonmänniskor på följande sätt:

  • Tonåringar vaknar och känner sig sömniga. Ändå måste de prestera (och testas) under sina minst optimala timmar.
  • De kan inte somna på kvällen eftersom deras energinivåer är som högst. Trots detta måste de fortfarande vakna tidigt nästa dag. Detta gör många tonåringar ännu mer utmattade på grund av sömnbrist.
  • Därför kompenserar tonåringar för detta under helgen och sover till långt in på dagen. Detta hindrar dem från att skapa en organiserad rutin och påverkar deras prestationer under veckan.

Allt detta har större effekt på de tonåringar som tillhör kronotypen kvällsmänniskor eftersom det ger dem en ojämn spelplan jämfört med de tonåringar som är morgonmänniskor och presterar bättre under dagtid. Deras klasskamrater som är morgonmänniskor lär sig och blir testade när de upplever sin maximala prestanda… men fallet är inte detsamma för de som är kvällsmänniskor.

Att känna igen och respektera både morgonmänniskor och kvällsmänniskor

Sammanfattningsvis måste vi ta reda på våra barns kronotyper för att förstå deras behov. Om de håller sig vakna långt in på natten och har svårt att vakna på morgonen måste vi förstå att detta är helt normalt under tonåren. Vad mer är, om de säger att de studerar och lär sig bättre på kvällen gör du klokt i att tro på dem. Det är mycket troligt att ditt barn helt enkelt är en kvällsmänniska.

Vi kan inte ändra de stela scheman som samhället påtvingar oss. Därför måste vi försöka så mycket som möjligt att dra nytta av våra ögonblick av maximal prestanda för att vara som mest produktiva.

  • Escribano-Barreno, C., & Díaz-Morales, J. F. (2013). Rendimiento académico en adolescentes matutinos y vespertinos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación-e Avaliação Psicológica2(36), 147-162.
  • Henry-Benítez, M., Díaz-Mesa, E., Yelmo-Cruz, S., & Gracia-Marco, R. (2013). El cronotipo como modulador de los niveles séricos diurnos de melatonina. Actas esp. psiquiatr41(3), 149-153.