Varför är det bättre för barn att sova i mörker?

· 29 augusti, 2018

Mjukt ljus eller helt mörkt? Vad är det bästa alternativet för ditt barns nattvila? Vetenskapen har en åsikt om ämnet; tydligen är det bättre för barn att sova i mörker.

Det är värt att ställa sig frågan vad som utgör den ideala sömnmiljön. Först och främst är det ett hormon som kallas melatonin, och det produceras enbart i totalt mörker.

Några saker som kan störa sömnen eller påverka den negativt är påslagna tv-apparater och datorer samt ljus från digitala klockor och lampor.

Forskare i ämnet insisterar obevekligt på att för att barn ska kunna sova och utvecklas bättre finns det ett flertal saker att tänka på. Genom att implementera följande råd kan sömnkvaliteten förbättras för alla i hushållet.

Anledningar till att ditt barn ska sova i mörker

bättre sömn när det är mörkt

Vare sig det är huvudljuskällan eller en liten sidolampa är resultatet detsamma. En studie publicerad i tidskriften Nature kopplar ljus under sömnen till ökningen av närsynthet. För att genomföra studien deltog 479 barn som övervakades och resultaten var avgörande.

Hypotesen av undersökningen argumenterade att ögat fortfarande utvecklas under de första åren och gör det mer känsligt för ljus. En annan rapport indikerar att det till och med kan ändra det lilla barnets dygnsrytm.

Forskare tror dessutom att när barn sover i ett mörkt rum producerar kroppen mer melatonin. Det är ett hormon som är ansvarigt för att upprätthålla sömncykeln. När ett barn inte producerar tillräckligt med melatonin leder det till sömnsvårigheter.

Sömnrutiner för att få dem att sova i mörker

bättre sömn när det är mörkt

Det bästa sättet att få ditt barn att sova är att etablera en sömnrutin. Hur gör man det? Det är väldigt enkelt, varje natt följer man några enkla steg som ger barnet en struktur så att det inser att det är dags att lägga sig.

Läs följande tips för att garantera ditt barns vila på natten:

  • Badstund. Förbered ett varmt och avslappnande bad innan det är dags att sova.
  • Kontrollera gardinerna. Försäkra dig om att alla gardiner eller persienner där barnet sover är stängda så att det är mörkt och inget kan störa vilan.
  • Gosedjur eller snuttefilt. En av de bästa sakerna du kan få hjälp av med ditt barns sömn är ett favoritgosedjur eller en snuttefilt.
  • Berätta en vacker saga eller spela lite avslappnande musik. Ingenting är kapabelt att lugna ditt barn så mycket som din egen röst. I en mjuk ton kan du berätta sagor som det gillar. Du kan också spela lite mjuk och melodisk instrumentell musik för att lugna din lille.

”Det finns ingenting mer avslappnande för en bebis än mammans röst” – Okänd

  • Varm mjölk. Det här kan också hjälpa ditt barns goda nattsömn; du kan ge det efter badet. I fallet med en ammande bebis finns det inget bättre än bröstmjölk.
  • Bekväma kläder. Undvik kläder som är för tunna eller för varma. Snygga eller moderiktiga sängkläder kan vara obekväma för barn. Det är bättre att vara praktisk och följa bekvämlighetsregeln.

Följ dessa enkla råd och ditt barn kommer att vila bättre på natten. Det kommer också att gynna god hälsa.