Hur man hanterar isolering med barn med intellektuella funktionshinder

Det är svårt för alla att tvingas stanna hemma, men det är särskilt utmanande om man har barn med intellektuella funktionshinder. Vi tipsar här om hur du kan ta dig igenom det på bästa sätt.
 

Coronakrisen har nått en punkt då många av oss måste stanna hemma, och det en utmaning för alla familjer. Men det är ännu svårare om det finns barn med intellektuella funktionshinder hemma.

I USA och många andra länder har skolor stängt ner och detta har även gällt särskolor, dagscentra, terapiprogram, habilitering och mycket mer. I Sverige har de flesta gymnasieskolor och vuxenutbildningar gått över till distansutbildning, men många särskolor håller fortfarande öppet. Om ditt barn är i en riskgrupp och inte kan gå till skolan måste han eller hon nu försöka klara sig utan sådant som han eller hon tidigare varit van vid för att hantera sin funktionsnedsättning. Dessutom måste ditt barn hantera sin vardag utan sociala interaktioner och andra saker som varit en del av rutinen.

Konsekvenserna av isolering med barn med intellektuella funktionshinder

Föräldrar som isolerar sig hemma med barn med intellektuella funktionshinder står inför en svår situation. Det är viktigt för barn på autismspektrumet eller med beteendestörningar att kunna vistas utomhus. Naturligtvis under övervakning.

Det beror på att dessa barn kan utveckla beteendeproblem, självskadebeteenden och även kan bli aggressiva om de tvingas tillbringa för mycket tid inomhus. Några av konsekvenserna för barn med intellektuella funktionshinder kan inkludera:

intellektuella funktionshinder: flicka målar

  • Irritabilitet
  • Mycket intensiva raseriutbrott
  • Protester mot gränser
  • Motorisk rastlöshet
  • Aggression

Tips för att hantera karantän med barn med intellektuella funktionshinder

Organisera er dag och respektera rutiner

Det är viktigt att hålla sig till ett schema vad gäller måltider, personlig hygien, sömn och andra aktiviteter. Detta hjälper inte bara våra barn utan också oss vuxna.

Ställ inte för höga krav

Även om vi gärna vill ha allt under kontroll kan det vara svårt under nuvarande omständigheter. Därför är det bättre att anpassa sina förväntningar. Det är bättre att sätta upp ett begränsat antal överkomliga målsättningar varje dag. På så sätt kan du njuta av dina prestationer.

Prioritera trygghet och ditt barns självförtroende

Du kan ge dina barn ansvarsområden och uppgifter för att bygga upp deras självförtroende och få dem att känna sig betydelsefulla. De kan hjälpa dig att duka bordet, lägga in tvätt i tvättmaskinen etc. Ni kan också spela spel som de tycker om och vet hur man spelar så att de känner sig uppskattade och erkända.

Fysiska aktiviteter

Du kan göra detta i form av lekar och spel. Det viktigaste är att aktiviteten involverar rörelse och hjälper ditt barn att göra sig av med energi. Ni kan kittlas, leka med en boll, utöva yoga för barn, sätta upp en hinderbana med saker runt huset, etc.

 

Tanken är att hjälpa ditt barn att bränna av lite energi, eftersom det hjälper till att undvika raserianfall och obehag som kan ha sin grund i inaktivitet.

Uppmuntra kreativitet

Introducera spel och leksaker som är nya och attraktiva för ditt barn. Ni kan till exempel göra hantverk eller pyssel och det finns tusentals idéer att välja mellan. Se till att aktiviteten du väljer är anpassad till ditt barns preferenser och intressen.

Vi behöver alla tid för att koppla av

Det är viktigt för alla familjemedlemmar att få lite tid för att helt enkelt koppla av… både föräldrar och barn. Detta kan innebära att läsa, titta på film tillsammans, prata med vänner, vila osv. Varje individ bör få välja sin egen fritidsaktivitet.

intellektuella funktionshinder: pojke med hörlurar
Avsätt tid varje dag för aktiviteter som kräver lite större koncentration och ansträngning

Försök att göra aktiviteter med dina barn som liknar de som de normalt skulle göra i sin terapi eller habilitering. På så sätt kan de fortsätta med sin rutin så gott det går. Det kommer att göra det lättare att gå tillbaka till den normala rutinen när isoleringen är över.

 

Musik är avslappnande för oss alla och gör att vi mår bra

Att lyssna på musik är ett annat bra sätt att hantera isolering med barn med intellektuella funktionshinder. Om ditt barn blir oroligt kan ni sätta på lugnande musik, blunda, tänka på trevliga saker och koppla av.

Ni kan också dansa eller sjunga tillsammans till den musik som ditt barn tycker om. Det som är viktigast är att ni har roligt tillsammans!

Håll koll på vad ni äter och se till att få så mycket solljus och frisk luft som möjligt

Nu när vi inte kommer ut lika mycket tillbringar vi mindre tid i solen, men det är viktigt för våra kroppar att få all D-vitamin vi behöver.

Tillbringa därför så mycket tid ni kan nära fönster, på uteplatsen eller ute i trädgården, om ni har en. Glöm heller inte vikten av en hälsosam kost och drick mycket vatten för att inte bli uttorkade.

Det här är några tips specifikt för att hantera isolering med barn med intellektuella funktionshinder. Men naturligtvis kan alla – unga som gamla – dra nytta av dessa idéer. Det kan hjälpa er att hålla er i god form, både fysiskt och känslomässigt, under dessa svåra tider.