Den andra graviditeten

· 3 april, 2018

Varje graviditet är annorlunda, men den första används alltid som referens. Om den första graviditeten var normal kommer du antagligen känna dig säkrare och lugnare under den andra graviditeten.

Men det innebär inte att du får missunna ditt eget personliga välmående. Precis som under den första graviditeten måste du träna, äta ordentligt, få i dig vätska och sova ut så att ditt barn föds friskt och i tid.

En andra graviditet kan faktiskt vara riktigt utmattande, speciellt om ditt första barn fortfarande är ungt. Du måste försöka hitta en balans som låter dig förbereda inför barnets ankomst, men utan att missunna den positiva integrationen med resten av familjen.

Varför du inte ska stressa

Om din första graviditet var komplicerad eller traumatisk kan du komma att känna dig ängslig under nästa, men det är positivt för ett ofött barns utveckling om du håller dig lugn.

Stress kan leda till insomnia, ett ångesttillstånd som ofta får folk att hetsäta, och det kan sluta i akut depression.

Stress kan få barnet att födas för tidigt och kan riskera din hälsa. Ju lugnare du är, desto mindre komplikationer kommer du uppleva i relation till födseln.

Mor i yogaställning

Känslomässig kontroll

Om du hade problem under den förra graviditeten är det normalt och nästan oundvikligt att du känner ångest och är orolig under den andra graviditeten. Det rekommenderas därför att du ber om medicinska och psykologiska råd.

Att inte göra något åt det kan förvärra din ångest. Om du har frågor rörande vad du borde göra kan du be en vän eller familjemedlem om hjälp och fråga vad personen tycker om saken i fråga, vilket kan motivera dig till att be om hjälp från en specialist.

Professionell hjälp ger dig redskap och rekommendationer att följa för att känna lugn och välmående både innan, under och efter graviditeten.

Kläder på tork

Förberedelser inför födseln under den andra graviditeten

Den andra födseln brukar gå ganska snabbt, men det är ändå lika viktigt att vara försiktig och förberedd, precis som med det första barnet.

Nyckeln till att inte känna sig stressad i sista minuten av saker man kanske behöver och som inte planerades i tid är att skriva en lista så att man inte missar något.

Att regelbundet göra något kopplat till ditt barns ankomst garanterar att du har allt redo inför födseln. Om du inte har något kvar att göra kan du försöka stimulera fostret i magen; det har många fördelar för bebisen.

Under den andra graviditeten växer magen snabbare och syns mer; man känner inte lika mycket illamående och risken för urininkontinens ökar.

Hälsa under graviditeten

Man kan tyvärr komma att ha ont i lederna vid höfterna. Under den andra graviditeten kan trycket öka, så det är väldigt viktigt att man tar hand om hållningen, speciellt under de sista månaderna av graviditeten.

Om du hade medicinska problem under din första graviditet och tillskrivs en ny specialist måste du se till att upplysa om allt du gick igenom under din första graviditet, samt vidta möjliga åtgärder för att undvika att problem uppstår.

Även om du inte tror att du ligger i riskzonen för preeklampsi ska du se till att undersöka blodtrycket. Det kan vara viktigt att ta ett urinprov och vara på din vakt om du upplever obehag som exempelvis huvudvärk eller smärta under revbenen.

Om du upplever det, se till att berätta för din obstetriker för att få råd om vilken medicin du borde ta.