4 sovställningar för gravida som ger dig vilan du behöver

· 31 oktober, 2018

Om du är gravid, kommer du förr eller senare till den punkt där sömn blir en utmaning. Att hitta bekväma sovställningar för gravida kan vara ganska svårt.

Kvinnor i den tredje trimestern lägger ofta timmar på att leta efter en bekväm position innan de äntligen somnar.

Tyvärr fungerar inte alltid de sovställningar som många kvinnor har sovit i tidigare i livet nu när de är gravida.

Det beror givetvis på våra ständigt expanderande magar som gör vissa sovställningar obekväma eller till och med omöjliga.

Medan tillväxten av din mage är den främsta anledningen till att somna blir ett problem, är det definitivt inte den enda anledningen. Det finns fysiska och känslomässiga förändringar som också bär skulden för dina rastlösa nätter.

Den goda nyheten är att vi har några bra tips för dig. Det finns flera sovställningar som kan ge vilken höggravid kvinna som helst lite välförtjänt vila.

Sovställningar för gravida

Många blivande mammor rekommenderar följande sovställningar för gravida. Prova dem alla och upptäck vilka som är mest bekväma för din kropp.

Ligg ner på kroppens vänstra sida

Denna position är högt rekommenderad av moderskapsexperter. Det finns en specifik orsak till att läkare föreslår att du ska sova på vänster sida.

Det hjälper nämligen blod och näringsämnen att lättare flöda in till livmodern och därmed till din bebis.

Men inte bara det, det har visat sig att denna position gör det lättare för dina njurar att eliminera avfall och orenheter.

Gravid kvinna sover på kudde

Sova på sidan med en kudde mellan benen

En av fördelarna med denna position är att den verkligen hjälper dig att hålla ryggraden rak. På det sättet kan du undvika att lägga hela vikten av ett ben på det andra.

Du kan även välja extra långa kuddar. Dessa låter dig inte bara vila ditt ben på kudden, utan även din mage, vilket ger maximal trygghet.

Med upphöjda ben

När din mage blir större och större kan du börja lida av en ganska obekväm åkomma när du försöker sova. Kramper i benen och svullna fötter är en vanlig plåga.

Om du tenderar att ha dålig cirkulation och dina ben blir svullna, försök då att höja dem när du sover.

Allt du behöver göra är att placera en kudde eller två under dina fötter när du vilar. Detta kommer att hjälpa till med blodflödet och minska kramperna och smärtorna i underkroppen.

Dessutom kommer denna teknik att göra åderbråck mindre framträdande.

Halvsittande läge

När du är gravid kan du uppleva en rad olika problem, såsom sura uppstötningar, magkatarr, reflux eller smärta i samband med matsmältningsbesvär under graviditeten. Oroa dig inte, det här är normalt.

För att hjälpa till att lindra detta obehag, försök att sova i halvsittande eller lutande läge. Använd kuddar eller dynor som stöd. Denna teknik kommer att lindra dina plågor och låta dig vila.

”Sov på kroppens vänstra sida. Det är en av de mest rekommenderade positionerna.”

Vilka sovställningar ska du undvika under graviditeten?

Sova på mage

Det kan tyckas som uppenbart under en långt gången graviditet enbart på grund av logistiken med det. Men vi vill ändå ägna en stund åt att förklara exakt varför denna position inte rekommenderas.

Först och främst kan de djupare sömnfaserna orsaka dålig cirkulation på grund av trycket på livmodern, tarmarna och hålvenen. Detta kan också påverka din matsmältning.

Gravid kvinna sover

Sova på ryggen

Du kanske är lite mer förvånad över att denna sovställning anses farlig. Att sova på ryggen kan orsaka smärta och till och med allvarliga ryggproblem.

Men att sova på ryggen minskar också andningen och påverkar ditt matsmältningssystem negativt. Att ligga på ryggen bidrar också till bildandet av hemorrojder och lågt arteriellt blodtryck.

Slutligen kan det även orsaka en minskning av blodcirkulationen till ditt hjärta och ditt barns hjärta med.

Slutsats

Ge dessa rekommenderade sovställningar för gravida ett försök tills du hittar vad som fungerar för dig. Prata även med en läkare som du litar på om fördelarna och farorna med olika sovställningar.

Kom ihåg att få så mycket vila som möjligt under din graviditet – för din egen skull och till gagn för din bebis.